Los medios no son sólo canales de información. Proporcionan la materia del pensamiento, però también modelan el proceso de pensamiento. Nicolas Carr.La major part del temps tenim converses intranscendents. Estem més comunicats, sens dubte, però quantitat no equival a qualitat. Les nostres principals preocupacions (amor, salut, somnis) no estan gairebé mai presents en les nostres converses. Agafant la soferta catalogació de relacions de Josep Pla, entre els saludats utilitzem formes de cortesia extensament arrelades –i també molt suades i previsibles-: el temps, les presses, el (bon) aspecte i l’estat del país. Amb els coneguts, l’estat de la família, la feina (o la seva carència), la salut o les vacances. Amb els amics, els mateix que amb els coneguts afegint-hi les preocupacions quotidianes, l’inevitable estrès, les aficions compartides i els plans a curt i mitjà termini. Poques vegades hi ha prou temps per traspassar les cabòries més íntimes, allò que realment ens fa patir i trasbalsa.
Vivim temps “hipermoderns”; tot és veloç, obsolescent: hipercapitalisme, hipermercat, hiperclasse, hipertext, hiperindividualisme. La informació, con qualsevol altre cosa, s’acumula de forma exponencial. Podem accedir en qualsevol moment des de qualsevol lloc: podem saber quin temps farà, el títol o lletra d’una cançó, les preferències d’una persona que acabem de coneixer consultant el seu Facebook, o fullejar tots els llibres de l’antiguitat. Però tal quantitat ha esdevingut inabordable.
Nicolas Carr ens adverteix en el seu llibre com internet, les xarxes socials i els mòbils modifiquen els nostres hàbits comunicatius, com alteren la nostra manera d’interactuar socialment i, a la vegada, estan modificant la nostra ment: cada cop ens costa més concentrar-nos en una tasca, encara que sigui simple. Estem acostumats a un bombardeig de sensacions i emocions, a llegir i observar superficialment, breument, ràpidament, i a tenir dotze converses en sis mitjans diferents de comunicació. Aquesta dinàmica ha de tenir, per força, repercussió en el nostre pensament.
La plasticitat de les sinapsis del cervell humà ens ha permès evolucionar en la nostra manera de pensar, percebre i actuar, més enllà del determinat pels nostres gens. Descartes mantenia una separació entre el cervell físic, material, mecànic, i una ment espiritual, etèria, més enllà de l’espai. El “jo”, representat per aquesta ment, interactuava amb el cervell però sempre mantenint-se com a dos entitats independents. Per la seva banda, els empiristes com Locke afirmaven que naixíem amb una tabula rasa i que tot el coneixement provenia de les nostres experiències, mentre que, els racionalistes com Kant, argumentaven que havia una predisposició natural innata, una espècie de “plantilla” mental que configura la nostra percepció del món.
Avui sabem que aquestes dues visions són correctes i complementàries. En la nostra infància partim de certa predeterminació genètica però, a mida que interaccionem i acumulem experiències, modelem el nostre pensament, especialment amb l’ús d’eines comunicatives. Segons Carr, neurològicament acabem sent el que pensem. Posa d’exemple una anècdota de la vida de Nietzsche: ja retirat per les seves dolències, comença a utilitzar per primer cop una màquina d’escriure. Un amic seu li fa veure com la seva manera d’expressar-se ha canviat; l’eina d’escriptura havia modificat la seva forma de pensar. La tecnologia, habitualment extensió de nosaltres mateixos, s’inverteix i som nosaltres qui som extensions de les tecnologies.




Estic d'acord que totes aquestes noves tecnologies ens van agafant poc a poc i ens fan canviant molts dels nostres hàbits més elementals i el nostre pensament està del tot implicat disn d'aquests canvis.
ResponEliminaOlga
Genial Nicholas Carr. En el llibre que cites explica l'experiència d'un metge amic seu
ResponElimina“Su pensamiento ha adquirido una cualidad stacatto, que refleja el modo en el que capta rápidamente fragmentos cortos de texto desde numerosas fuentes online “ Ya no puedo leer guerra y paz –admite-. He perdido la capacidad de hacerlo.
Hipertetxt i pensament. El procés de canvi està en marxa.
Gràcies per la cita. Si, realment el relat de l'experiència és esfereïdor. I, a més, estem parlant de principis del segle passat. Si admet la incapacitat de llegir "Guerra i pau", fins on hem arribat nosaltres?
EliminaCertament, les noves tecnologies han modificat, no sols els nostres hàbits comunicatius, sinó també els nostres costums socials i la nostra manera de veure i percebre el món que ens envolta.
ResponEliminaTot i que la invenció de l’impremta va suposar un avenç extraordinari en la història de la humanitat, des d’aquell moment la manera de pensar de les persones es va veure limitada i condicionada per la manera lineal i jeràrquica de transmetre la informació que té l’escrit imprès. Però tot això va començar a canviar amb l’arribada de les noves tecnologies.
A diferència de la resta de mitjans d’informació tradicionals, la connectivitat de l’hipertext fa que sigui una font d’informació viva, en constant transformació, que canvia i evoluciona per adaptar-se a les necessitats individuals de cada persona. Es podria dir que s’estableix una relació nova entre objecte i subjecte, perquè ja no hi ha fronteres entre l’emissor i el receptor.
Com a conseqüència d’aquesta nova realitat social, s’han anat creant nous models culturals, nous sistemes de llegir i escriure, nous valors, noves significacions, noves identitats. En definitiva, noves subjectivitats i, per tant, noves maneres de pensar.
Enhorabona pel teu blog
Carlos Morales
Moltes gràcies per la teva felicitació. Hi ha una frase de la teva aportació que m'ha cridat especialment l'atenció. Dius que "s'estableix una relació nova entre objecte i subjecte perquè ja no hi ha fronteres entre l'emissor i el receptor". Potser si que hem trencat barreres comunicatives (en qualsevol moment podem trucar algú, no?), però m'adono, en canvi, que establim altres fronteres: tot i poder parlar (verbalment) la balança s'inclina cap l'escrit, cap a la comunicació asíncrona. El nostre accelerat ritme de vida ens limita el contacte directe amb les persones. Fins i tot els nostres habits d'oci estableixen patrons individualistes més que col·lectius. I això són noves fronteres.
EliminaI tant! Fins i tot l'altre dia parlava amb una senyora que deia que les noves tecnologies ens estan fent més ximples! Si abans es feia servir més la ment per realitzar activitats, avui en dia gairebé depenem d'Internet i mòbils per calcular, trobar adreces o simplement quedar amb els amics.
ResponEliminaDoncs no sé fins a quin punt som més ximples. Tinc clar que l'ús de les noves tecnologies fa minvar la nostra atenció, però respecte l'inteligencia el debat és més obert. N'hi ha qui pensa que disposar de més eines per accedir al coneixement és positiu, i necessàriament ha de conduir a una evolució del pensament, a imatge del que ha succeit en la nostra evolució com homínids amb l'ús d'eines progressivament més complexes.
EliminaEn canvi, altres opinen que l'ús continu de tecnologia en tasques quotidianes minva la nostra capacitat mental i habilitat comunicativa. És un tema complex.
Els ordinadors potser es poden comportar de manera multitasca, però el nostre cervell, segons els estudis neurològics, no. Tenim capacitat per simultaniejar tasques, canviant de l'una a l'altra amb més o menys rapidesa, però no podem estar en dues tasques a la vegada.
ResponEliminaLa simultaneïtat de tasques que ens facilita el món informàtic no permet, òbviament, una especial profunditat. Però en la meva opinió, l’intent d’abastar la multiplicitat de fronts que podem obrir amb un cop de clic, és una decisió purament personal: sempre ens podem conformar amb obrir una sola finestra.
Si, sempre podem escollir obrir una sola finestra, però la pregunta és: realment ho fem? Podem evitar conscientment la inevitable temptació de estar en múltiples "batalles" al mateix temps? Sembla que hi ha un previ condicionant genètic com a homínids, que per sobreviure havien d'estar alerta davant "tot el que es bellugava". Ara moltes coses es belluguen al nostre voltant, i seguim tan alerta com estaven els nostres avantpassats, caçadors-recolectors, a la sabana africana.
Elimina