Diversos estudis, com el de la Biblioteca Britànica i el JISC, de la OCLC, o de CIBER posen sobre la taula una sèrie de punts en comú i aspectes sobre el comportament dels joves, a l’hora de cercar, interaccionar i manipular informació en la xarxa, en la seva manera de comunicar-se i d’expressar-se emprant les noves tecnologies. Sintetitzant les dades més importants i interessants, ens trobem primer amb les preferències dels joves actuals:
1. La majoria prefereix llegir en una pantalla i escriure amb teclat que utilitzant bolígraf i paper.
2. Vora el 90% d’estudiants fan servir motors de cerca a internet, enfront un 2% que utilitzen els motors de cerca d’una biblioteca. El llibre “físic” queda arraconat o reservat per “ocasions especials”.
3. Estan “connectats” permanentment amb amics i família, en qualsevol moment i des de qualsevol lloc, mitjançant el mòbil (whatsapp) o xarxes socials (facebook, twitter, instagram i altres).
4. Prefereixen sistemes interactius davant de mitjans de consum passiu d’informació (televisió, ràdio i premsa).
5. Prioritzen la rapidesa, facilitat i immediatesa.
Aquests cinc punts tan pregonats com característics de la generació Google són discutibles de ser exclusius: lentament però de manera progressiva es veu un augment, fins i tot en persones de més de 65 anys, d’aquestes preferències, si exceptuem els mitjans de comunicació passius com televisió, radio i premsa, on si hi ha una veritable diferenciació generacional. Així, el que estem veient és simplement un creixement de les noves tecnologies a nivell global, però que resulta més visible en les noves generacions.
Les contrapartides: estereotips i mites.
Les investigacions i enquestes també han mostrat com, malgrat mostrar una aparent facilitat i rapidesa en l’ús de les TIC respecte a la generació anterior, els joves no han millorat el seu alfabetisme informàtic. Vet aquí una sèrie d’evidències, ratificades i preocupants:
1. Les cerques a la web, realitzades a gran velocitat, no comporten un anàlisi crític de la informació recollida. Manca avaluació, comparació i comprensió de la rellevància i exactitud de les dades. Una capacitat que si tenen generacions anteriors al disposar d’un bagatge d’experiències i coneixements amb el qual jutjar.
2. Es tendeix a desplaçar-se ràpidament entre hipervincles, enlloc de llegir seqüencialment, i s’empra poc temps en assimilar la informació llegida. Hi ha una manca de concentració en textos de més de quatre pàgines, on perden el fil.
3. No treuen tot el partit a les opcions de cerca avançada ni a les possibilitats tècniques d’aparells i programari. Es tendeix a utilitzar aplicacions molt més simples (però amb menor funcionalitat), com mostren les aplicacions per telèfons mòbils.
4. Són la generació “talla i pega”. El problema del plagi en els treballs, des de primària a la universitat, esdevé un problema cada cop més seriós. Es decanten per texts fragmentats (o en format multimèdia) o per resums, més fàcilment digeribles, enlloc que enfrontar-se el text complet.
5. Pensen que tot és possible trobar-ho a internet, és gratuït i no consideren la propietat intel·lectual. Un punt que admet matisos, però que en gran part sembla confirmar-se.
Per altre banda, trobem un vídeo de “defensa generacional”, on s’intenta combatre alguns d’aquests estereotips.
1. La majoria prefereix llegir en una pantalla i escriure amb teclat que utilitzant bolígraf i paper.
2. Vora el 90% d’estudiants fan servir motors de cerca a internet, enfront un 2% que utilitzen els motors de cerca d’una biblioteca. El llibre “físic” queda arraconat o reservat per “ocasions especials”.
3. Estan “connectats” permanentment amb amics i família, en qualsevol moment i des de qualsevol lloc, mitjançant el mòbil (whatsapp) o xarxes socials (facebook, twitter, instagram i altres).
4. Prefereixen sistemes interactius davant de mitjans de consum passiu d’informació (televisió, ràdio i premsa).
5. Prioritzen la rapidesa, facilitat i immediatesa.
Aquests cinc punts tan pregonats com característics de la generació Google són discutibles de ser exclusius: lentament però de manera progressiva es veu un augment, fins i tot en persones de més de 65 anys, d’aquestes preferències, si exceptuem els mitjans de comunicació passius com televisió, radio i premsa, on si hi ha una veritable diferenciació generacional. Així, el que estem veient és simplement un creixement de les noves tecnologies a nivell global, però que resulta més visible en les noves generacions.
Les contrapartides: estereotips i mites.
Les investigacions i enquestes també han mostrat com, malgrat mostrar una aparent facilitat i rapidesa en l’ús de les TIC respecte a la generació anterior, els joves no han millorat el seu alfabetisme informàtic. Vet aquí una sèrie d’evidències, ratificades i preocupants:
1. Les cerques a la web, realitzades a gran velocitat, no comporten un anàlisi crític de la informació recollida. Manca avaluació, comparació i comprensió de la rellevància i exactitud de les dades. Una capacitat que si tenen generacions anteriors al disposar d’un bagatge d’experiències i coneixements amb el qual jutjar.
2. Es tendeix a desplaçar-se ràpidament entre hipervincles, enlloc de llegir seqüencialment, i s’empra poc temps en assimilar la informació llegida. Hi ha una manca de concentració en textos de més de quatre pàgines, on perden el fil.
3. No treuen tot el partit a les opcions de cerca avançada ni a les possibilitats tècniques d’aparells i programari. Es tendeix a utilitzar aplicacions molt més simples (però amb menor funcionalitat), com mostren les aplicacions per telèfons mòbils.
4. Són la generació “talla i pega”. El problema del plagi en els treballs, des de primària a la universitat, esdevé un problema cada cop més seriós. Es decanten per texts fragmentats (o en format multimèdia) o per resums, més fàcilment digeribles, enlloc que enfrontar-se el text complet.
5. Pensen que tot és possible trobar-ho a internet, és gratuït i no consideren la propietat intel·lectual. Un punt que admet matisos, però que en gran part sembla confirmar-se.
Per altre banda, trobem un vídeo de “defensa generacional”, on s’intenta combatre alguns d’aquests estereotips.
El resultat, malgrat tot, esdevé una successió d’uns quants casos puntuals, anecdòtics. No se’n parla de la pèrdua de contacte físic enfront de la virtualitat, de la pèrdua d’intimitat o de l’aïllament provocat per l’ús d’internet. Molta més quantitat d’informació, però de menys qualitat. Molta més quantitat d’interacció i connexió amb altres persones, però de molta menys qualitat. Ens acostem a gent llunyana mentre ens allunyem de gent propera.
La Generació Google no és ni un mite ni una realitat concreta, sinó la definició d’una generació immersa en un món complex de grans i continus canvis. Tot i l’exposat fins aquí, trobo interessant plantejar una qüestió que va més enllà: les habilitats (i mancances) desenvolupades pels joves actuals, cap a quina direcció ens porten? L’entorn tecnològic en el que vivim i convivim ens farà ser “millors” com a éssers humans?

.jpg)


Buff, dones molt per pensar i opinar Ricard. Abans de res, però, haig de dir que m'ha encantat el vídeo "Resposta Generació Y", com sempre, parlem molt més del dolent que del bó.
ResponEliminaAltres coses:
- dóno fe dels primers cinc punts. Amb dues filles de 12 anys i mig ho he comprovat i ho he parlat amb professors seus. El pitjor són els motors de cerca perquè si cerquéssin ja seria un èxit. Les meves filles almenys, es queden amb els tres primers enllaços i com el primer sigui la Viquipèdia ja no cerquen més,
- al "talla i pega" per sort no hi hem arribat. I, per si de cas, ja tenen al 'tostón' de la seva mare al costat ensenyant les virtuts i decadencies de la xarxa,
- sobre el punt que tot és gratuït, discrepo en gran part. No és que ho hagin aprés sinó que els hi han ensenyat els adults, en molts casos, els propis pares. Com vols esperar que comprin o paguin per alguna cosa quan el pare/mare deu ser el primer que pirateja pel.lis i música?
- sobre el vídeo. Segurament si els busquéssim hi ha molts joves compromesos que quedariem parats.
Jo mateixa, decladarada defensora dels drets animals, sobretot dels gossos, segueixo per Facebook diferents associacions i grups particulars repartits per la Peninsula en una lluita diària contra la nefasta política animalista espanyola i la insensibilitat humana ... Doncs, entre ells en segueixo un que ho va començar un noi de 16 o 17 anys (Auxilio a los animales de Campohermoso, Almería) https://www.facebook.com/events/462876287186893/).
Aquest nano sol va començar, després amb l'ajuda d'una senyora del poble i una noia que està a Pamplona i li gestiona el compte del banc perquè ell era menor quan ho va començar, intenta salvar a tots els gossos que pot del seu poble i entorn, i els envien en acollida o adopció.
... i fins aquí és tot o m'embalo ;-)
Gràcies Diana pels teus matisos i vivències personals. I si, els pares hem d'admetre la part de culpa en la visió de "gratuitat" de les coses. En un excès involuntari hem eliminat gran part de l'esforç que suposa aconseguir això o allò i ho hem transmés a la següent generació que, per imitació, veuen senzill aconseguir certes coses materials.
EliminaSobre el vídeo. Segueixo sent en part escèptic perquè, malgrat aportes un altre cas lloable, parlem de casos puntuals, massa pocs en relació al pes de tota una generació. Hi ha un cert "enbobament", poc esperit "rebel" encara i estar en l'edat de ser-ho, no sé, massa passivitat en tots els nivells. I també fins aquí o millor faig un altre entrada...
Bé, tu mateix ho dius Ricard, s'està educant als joves d'avui en dia en el mínim esforç, tot és possible, no et preocupis ... bé, potser aquests anys de crisis han canviat alguna cosa, no ho sé. Però, la rebeldia que tu comentes va lligada a voler més, a desitjar més, a no conformar-se, a ... i avui en dia estàn tots 'atontats' i 'aletargats'. Per això, casos com el que comento, són molt pocs, sí, però donen certa esperança de que, potser, n' hi ha més dels que coneixem
EliminaEt prenc la paraula, Diana, i espero i desitjo que realment siguin molt més dels que coneixem els que comencin a moure la següent generació
Elimina