Fins a quin punt és condemnable el comptable d’Auschwitz? Recordant Arendt i Eichmann

 Vaig veure el paral·lelisme només llegir la notícia. El judici de Oskar Groening, el comptable del camp d’extermini ressuscitava en la meva memòria un altre procés que havia tingut lloc més de quaranta anys enrere. Aquell cop fou sens dubte més important i mediàtic, però el rerefons ètic és massa semblant. Em refereixo al judici a Jerusalem de Eichmann, el tinent coronel de les SS capturat pels serveis secrets israelians l’any 1961.

No és el mateix jutjar un buròcrata que a un dirigent però, en aquests casos concrets, la responsabilitat moral s’aproxima perquè, al cap i la fi, la condemna recau sobre la incomprensible capacitat de fer el mal. Tots dos comparteixen un tret que Hanna Arendt va percebre mentre assistia al judici de Eichmann: no veia senyals de culpabilitat en els seus ulls ni càrrec de consciència. Com era possible?
Enlloc d’escriure una condemna lapidatòria, la filòsofa alemanya va voler acostar-se a la comprensió dels mecanismes mentals que permetien tal aberració. Una aposta que li comportaria moltes dificultats: rebria pressions a la universitat nord-americana on treballava, els mitjans de comunicació se li llançarien a sobre, així com rebria un allau de milers de cartes de persones indignades i commocionades. Fins i tot, perdria alguns dels seus millors amics, enfrontats amb la seva opinió, incapaços de comprendre-la. Tot una odissea personal retratada detalladament en la pel·lícula de Margarethe Von Trotta "Hanna Arendt". 

Encara va aixecar més polseguera l’acusació que Arendt va fer als líders jueus durant el genocidi nazi. Argumentava que, “potser” (remarcant-t’ho com a possibilitat, com a conjectura), si no s’hagués col·laborat tant amb els seus insospitats exterminadors, no s’hagués arribat a una xifra tan exagerada de víctimes. Aquesta consideració entra dins les possibles especulacions que es poden realitzar des de la llunyania històrica, però el més rellevant del pensament de Arendt és la seva anàlisi del comportament de Eichmann, totalment extrapolable al comptable de Auschwitz. Una persona mediocre, un ciutadà “normal”, que es veia com la peça d’un engranatge, havia assumit l’extermini premeditat d’altres persones, d’altres ciutadans, i no tenia càrrecs de consciència. Aquest fet és denominat per Arendt com la “banalització del mal”: aquest acte monstruós, terrorífic, es buidat de la seva càrrega malèfica en el moment que hom es deshumanitza totalment; deixa d’assumir responsabilitat pels seus actes, ja que tan sols “compleix ordres”, es limita a fer la seva feina el millor que sap i pot. Un aspecte fosc, esfereïdor, de la personalitat humana que van posar sobre la taula experiments clàssics de la psicologia com l’experiment de Stanford o el de Milgram.





Més enllà de jutjar i condemnar els actes de barbàrie comesos per Eichman o Groening, ens trobem davant el fet que, al capdavall, gairebé qualsevol de nosaltres pot acabar comportant-se com ells. El mal, com deia la brillant filòsofa jueva, pot ser deslligat de la seva càrrega moral, menyspreat, banalitzat. A partir d’aquest punt, hem estat capaços (i encara ho som) de cometre actes inimaginables, terribles, detestables, que remouen els nostres instints més bàsics i provoquen la reacció més visceral de rebuig però, al mateix temps, desperten la nostra incomprensió perquè també som humans.



9 comentaris:

  1. Hola Ricard!
    Magnifica la pel·lícula, fascinat la interpretació de Sukowa. De veritat Hitler mateix era un mediocre que va trobar l'espai de la genialitat, m'explico. La manca d'horitzó de l'Alemanya pre-nazi ja era l'anunci d'una revantxa. Repassant la història de Hitler mateix, era un mitja merda, però gràcies a la col·laboració de milions de compatriotes 'innocents' el partit nazi arriba al poder, guanya i esmerça el poder democràtic. Tot plegat executat amb la legalitat instaurada.
    Doncs si, com dius, la reflexió al voltant de la mediocritat del mal, Eichmann i tants altres, no són moltes polítiques dels governs 'amics' i 'democratics' molt sovint, obertament criminals? i nosaltres...?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Si, Jordi, la pel·lícula deixa sobre la taula els interrogants que planteges. Crec que podem repetir i repetim, en un altre escala i context, la complicitat criminal que va permetre el sorgiment del nazisme. Al final tot depèn de la nostra capacitat de girar el cap i mirar cap un altre banda, pensant ingenuament que "això no va amb nosaltres" o "ens queda molt lluny". D'això es nodreixen els telenotícies.

      Elimina
    2. L'autor ha eliminat aquest comentari.

      Elimina
    3. Desconeixia la pel.lícula, ho sento, però la buscaré.

      Hitler, Franco i d'altres com ells eren persones mediocres que van saber veure l'oportunitat allà a on hi havia desesperació o una necessitat. I, sí, molta gent els van seguir a ulls clucs en pensar, primer, que els oferia una sortida i, després, per por o desconeixement.
      Al igual que els que lliuraven els jueus a la polícia (tant a Alemanya com els països ocupats) o al igual que els que veien les xemeneies fumejar als camps d'extermini i no feien res.

      Avui en dia, hi ha molts dirigents, sobretot en països del Tercer Món, mitges merdes com diu en Jordi, però que no se'ls treu del seu lloc perquè a algun/s govern interessarà.

      (Ricard, no fagis cas dels eliminats, és aquest mateix i un lapsus mental meu, perdona)

      Elimina
    4. Quedes perdona Diana, ja pensava que havies dit alguna de grossa! Sobre el que comentes, creus que aquestes "mitges merdes" es circunscriuen sobretot al Tercer Món?

      Elimina
    5. Amb una mica més de temps per a respirar, em poso al dia amb algunes respostes pendents.

      No, "mitges merdes" com ja hem batejat n'hi ha a tot arreu, però, almenys en els països més democràtics, tenim més medis per a denunciar-los i aturar-los

      Elimina
  2. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  3. Totalment d'acord, Diana. Per això encara continua sent un debat el fet que el partit nazi arribés al poder, en un estat democràtic, i després ja no fossin a temps d'aturar-ho.

    ResponElimina
  4. Igual que tampoc s'entén que, avui en dia, encara hi hagi partits d'ultradretes radicals elegits democràticament.
    La por és molt mal aliada de la democràcia

    ResponElimina

 

Blogger news

Blogroll

About